الأحد، 8 يونيو 2008

ذكريااااااااااااتي

السلام عليكم
بما انى إنسانة على طول عندها حنين للماضى ففكرت اكتب شوية ذكرياتي فيها الحزين والمفرح والمحرج ويا ربت كل اللى يدخل يقول شوية من ذكرياته
هبدأ بذكرى مفرحة بالنسبة ليا قوى
هى أنى لما كنت فى سنة 5 ابتدائي كنت تعبت قوى وقعدت فى البيت ومكنتش باعرف أكل غير الشوربة ولسان العصفور تقريبا كان عندى اللوز فأخويا مصطفى قعد يقولى لما اخف هيجيب ليا هدية وفعلا انا فضلت مريضة لمده أسبوع او 10 أيام وطلع هو كان بيحوش مصروفه طول الفترة دى وجابلي كيس كبير مليان حاجات حلوة شيبسي ومصاصات وبونبوني ولبان وشوكولاته أحمدك يا رب :D طبعا كانت فرحتي يوميها كبيرة جداااااااااااااااا
ندخل على ذكرى كمان مضحكة
كنت أنا وأخويا مصطفى برضه بنخرج نلعب سوا وبعدين اكتشفنا مكان اللى هو ورا البنزينة اللى على الجلاء بس ايامها مكنتش البنزينة موجودة كان فيه هناك حاجة زى جرار كده قديم كنا نطلع ونقعد فوقه ونعمل ان احنا بنسوقه واتشاكلنا مع ناس مرة بسببه عشان كانوا بيقولوا انه بتاعهم واحنا بنقول انه بتاعنا عشان احنا اللى اكتشفناه الاول وفى الاخر جه راجل عجوز كده وزعق لينا كلنا ههههههههههههههههههههههههههههههههههه
ندخل بقي فى ذكرى محرجة شوية
مرة انا ومصطفى (نفسي اعرف هو محمد أخويا الكبير فين من كل الحاجات دى؟؟؟) كنا رحنا لجدتي فى سندوب وبعدين واحنا راجعين كنا بنتمشى من سندوب للمنصورة وطبعا وصلنا لحته كده بعد ربع المسافة وكنا عطشانين لاقينا ناس حاطة قصب كتير فوق بعضه وانا ومصطفى نفسنا راحت للقصب لاقينا راجل كده قالنا ناخد عود قصب فاحنا افتكرنا ان القصب بتاعه واخويا تسلق الاعواد عشان يجيب واحد من فوق (ما هنا كانوا مرصوصين فوق بعض ) وخدنا الواحد وجايين نمشى لاقينا راجل تانى طلع فجأة وبزعق ويقول تعالوا هنا انتوا بتسرقوا القصب وفى اللحظة دى أنا اللى كنت ماسكة العود خفت طبعا وطلعت اجرى ههههههههههههههههه وكان العود لسه فى ايدة من الخوف حتى ما فكرتش أنى ارميه ههههههههههههههههههههه واخويا يقولى طول الطريق بعد كده ان هما هيمسكونا ههههههههههههه نفسي ارجع تانى للراجل ده وادفع تمن العود هههههههههههههههه بس بسعر زمان مش دلوقتى هههههههههه
والذكرى الحزينة بقي
يوم وفاة جدى الله يرحمه كنا فى المنصورة وجدتي طلبتنا قالت أنه جدو مات فى حادثة وبتسأل على بابا طبعا هو كان فى الشغل ومش عارفين نوصله عشان يعمل المحضر يعنى وعشان هو الكبير برضه
فماما خدتنا ورحنا سندوب وفاكرة واحان رايحين كانت عربية هتخبطني وانا وقفت كده مش عارفة اعمل ايه من الخضة كانت عربية بيجو لونها ابيض أكتر حاجة محزنة بالنسبة ليا أنى مكنتش فاهمة يعنى ايه جدو مات؟؟ وقعدت ألعب مع بنت عمتي ونضحك واخويا الكبير محمد (اخيرا ظهر اهو ) جه يزعق لينا وقالى أن ما عنديش دم وان جدو مات وأنا قاعدة ألعب وأضحك (مين بقي اللى كان بيسأل على أخويا؟؟؟؟يا ريته ما ظهر) لحد دلوقتى حاسة بتأنيب ضمير لأنى كنت بألعب وأضحك بس فعلا أنا مكنتش فاهمة :(
وفيه ذكرى كمان عجيبة تعتبر محرجة جدااااااا
كنت انا زمان فاشلة فى الانجليزي وبعدين خدتها عند (من العناد يعنى ) وبدأت أذاكر كتير لحد ما بقيت المفترض يعنى شطورة خالص :D
فكنت مرة فى الدرس وأنا فى تانية اعدادى او تالتة وكان الاستاذ إسلام بيحبني جدا عشان شطورة بقي فمرة حضرت فى مجموعة غير مجموعتى وكانت الناس اللى فيها مش حافظة حاجة فى الكلمات ومستر إسلام اتنرفز فقال انه هيسمع ليا عشان يفتح نفسه تانى
وقعد فعلا يسمع ليا كتير قوى وانا أجاوب وفى الاخر بيسألنى ويقولى شباك قلتله ماله؟؟ قالى شباك يا سارة قلته أيوة يعنى ايه؟؟؟ قالى أنا اللى بسألك قلتله مش فاهمة :D قالى شباك زى اللى وراكى ده قلتله ماله يعنى مش فاهمة ايه الموضوع؟؟؟ ههههههههههههههههههههههه
مش عارفة كان مالى ساعتها وفعلا ما عرفتش ارد واقول شباك يعنى ايه ههههههههههههههههه يادى الاحراج اللى الواحد فيه
أنا قلت أنهى الموضوع بحاجة مضحكة شوية عشان محدش يزعل
يللا كل واحد يدخل بقي يطلع اللى جواه ويحكى كده مستنية الذكريات بتاعتكوا
سلااااااااااااااااااام

هناك 6 تعليقات:

key of life يقول...

هههههههههههههههه
جميله اوى الذكريات دى يا لولا
طبعا الواحد مش هيطلع من فترة الطفوله بايديه فاضيه
ولا اي فترة تانيه لا تتبقي منها الا الذكريات
سلامزاااات :)

Adel Mody يقول...

ذكريات حلوة اوى فكرتنى بطفولتى ايام اما كنت قصير يااااااااة ايام كانت عثل ههههههههههههههه

انا افتكر ذكرى حلوة بس وجعتنى شوية كنت بلعب فى الشارع مع اصحابى و كان معاهم بنت رخمة المهم بنلعب كورة فجأة لقيت البنت دى بتخبطنى بالطوبة على دماغى انا بأة دخت ووقعت على الارض وربط دماغى بشاش بس خبطة جمدة مش هنسى للبنت دى هذا الموقف يلاربنا يسامحها

سلام......

solo يقول...

ههههههههههههه
حلوة أوى أوى الزكريات دى يا سارة وأكتر واحدة عجبتنى بتاع عود القصب ههههههههه
أما بالنسبة لزكرياتى أنا فأكتر زكرى مؤلمة كانت يوم جمعة ونينا اللى هى مامة ماما كانت مسافرة وكانت حاطة بخورة فى الصالة وأنا وسمر أختى شوفناها وأعدنا نشاكل عليها مش عارفة ليه المهم سمر خدت البخورة وطلعت تجرى وأنا جريت وراها وهى طلعت تجرى على السلم وأنا على أول سلمة أطلعها قومت وقعت على دماغى ودماغى أتفتحت وقامت خلتى شيلانى بسرعة ومنزلانى على المستشفى بتاع خالى كانت تحتنه وطبعا نينة أجلت السفر وكل ده بسبب بخورة وشوفتوا الدنيا ههههههههه
أما بالنسبة للزكريات الحلوةفهى كتيرة أوى وأحلى واحدة رحلة شرم الشيخ اللى طلعتها مع أهلى ومع صاحب بابا كمان ومنساش طبعا أحلى رحلة طلعتها مع أصحابى

MY FATE يقول...

ايه يا جماعة الذكريات دي؟؟؟
بجد صعبتوا عليا قوى
مفيش حاجة مفرحة شوية ؟؟؟
او حاجة محرجة حتي؟؟
وبعدين بلاش حكاية الطول دى تدخل فى أى حاجة خالص
عامة شكرا على الرد
وسلامااااااااات

Adel Mody يقول...

):

lovely eyes يقول...

طبعا رد متاخر اوى بس انتى عارهف بقى ليه
وطبعا كلها ذكريات زى العسل واكيد يعنى ذكريات الطفوله عمر ما الواحد بينساها وعموما عمره ما بينسى الذكريات