السبت، 5 سبتمبر 2009

أفكار طفولية

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أفكار طفولية
الواحد كده على ما يتذكر كان تفكيره طفولي قوي بالنسبة لتفكيره حاليا

وبالنسبة لأي مرحلة برضه
يعني مثلا وأنا صغيرة كانت عندي شوية أفكار لما بأفتكرها بأضحك جدااااا
مثلا يعني كنت فاكرة أني لو مثلا حشرة أو عنكبوت اتقتلت بشبشبي
مامتها وعيلتها بقي هتيجي تلاقى دمها على شبشبي وينتقموا مني =))
وكنت لما ماما تتعصب عليا وتقولي هأقلب على الوش التاني كنت بخاف جدااا
وأقعد أتصور أنها ممكن تقلب على الوش التاني وهى مش واخدة بالها وتتحول بقي لوحش عملاق كده =))

وكنت فاكرة أنه عشان أدعي ربنا والدعوة تستجاب لازم أكون بأبص للسما -لحد دلوقتي بأحب أدعي وأنا باصة للسما :) -

وطبعا حكاية لازم اتغطي عشان مفيش وحش ياكلني دي اساسي :D
لازم رجلي تتغطا عشان أى وحش أو كده رجلي ما تلعبش فى عينيه يقوم ياكلني =))

وما إلى ذلك طبعا من أفكار
زي مثلا الأفلام الأبيض وأسود أنا كنت فاكرة أن الدنيا أيامهم كان شكلها كده فعلا :D
يلا انا فضحتني بما فيه الكفاية
عاوزة بقي الناس تدخل تحكي عن أفكارها أيام الطفولة :)

سلام

هناك 14 تعليقًا:

BooDy يقول...

هههههههههه
عجبتني أوي حكاية الأبيض و الأسود دي :D :D

حروف يقول...

هههههههههههه تقلب علي الوش تاني تبقي وحش ههههههههههه
ورجللك تلعب في عينة فياكللك هههههههه
بوست دمة خفيف اوي
بس انا مكنتش كدة واانا صغيرة اشمعني يعني
بس حكية السما دية اة اانا لغاية دلوقتي ببص لسما وانا بدعي
دمتي بالف خير وكل سنة وانتي طيبة

Angel يقول...

ههههههههه جبتى النهايه وربنا
المشكله ان نص الحاجات اللى كنت بعملها وانا صغيره لسه بعملها دلوقتى برضه
باينى طفله بس مش واخده بالى :D

Rana يقول...

هههههههههههه
لذيذ اوي البوست يا ساره ..
انا يا ستي كنت بفتكر اني في حد حاططلي سم ف الشبشب و مش عايزه البس شبشب ابدا ..
كمان كنت متأكده ان العوووه اللي هو العفريت بيستخبى تحت كنبه الصالون و اول ما كانت امي تقفل النور اصوت و اعيط و اطلع اجري عليها ..
و غيره بقى :D:D

waleedamin يقول...


من الحاجات اللى كنت بعملها وانا صغير ولحايد دلوقتى يعنى . انى بحب اكتب بصوابعى على الهواعلى اساس انى هييجى يوم لما اموت بعد الشر عليا يعنى
الكلام ده هيظهر للناس فعشان كده عندى كل الحيطان وكل الهوا بتاع اوضتى كاتب عليه .
والكلام نوعا ما بيكون اسرار على فضايح على هبل .

ٍSalma يقول...

ههههههه ايه المواهب دى !!

انا الحمد لله كنت طفله شجاعه مش بخاف من العفاريت والضلمه والوحوش ومفيش اى فيلم رعب اترعبت منه قبل كده نفسى اعرف السبب !!؟؟

الحاجه الوحيده اللى كنت بعملها ومكنتش طبيعيه شويه كنت بعقد اكلم ربنا مش دعاء وابص للسماء لا كان كلام كلام ولسه فيا شويه من الموضوع ده لحد دلوقتى :D

solo يقول...

هههههههههههههه حلوة الأفكار دى
إيه ده إحنا كنا صغيرين أووووى وتفكيرنا طفولى أوى
أنا تقريبا كنت بعمل كل الحاجات دى
وممكن أزود كمان لما كنت بحب أروح البحر وماما وبابا مش موافقين يقولولى البحر قافل دلوقتى كنت متخيلة بقى ساعتها إن البحر ده له مفتاح والراجل اللى معاه المفتاح ده مش موجود دلوقتى
وكمان الأفلام المرعبة أتفرج على فيلم من دول ومعرفش أنام طول الليل كأن الناس اللى كانوا فى الفيلم هيجوا عندى والموضوع ده لسه عندى لحد دلوقتى

key of life يقول...

كنتي طفله مش أطفال اليومين دول
من كتر ما أتكلمتوا علي البوست دا وأنا نسيت كنت هاقول أيه :D
الي فكراه حاليا إن ماما كانت بتقولي خلصي طبقك عشان الأكل الي هاسيبه هيجري ورايا يوم القيامه وأنا كنت بتخيل الأكل بقي وهو بيجري ورايا :)
وكمان لما كنا ننزل نجيب هدوم العيد ويقولوا العيد جاي كنت مفكراه راجل يعنى أسمه عيد وهيجلنا وخدى من دا كتير يعنى :)
سلاام

la principessa يقول...

ههههههههههههههههههههههههه
اه فى من دا عندنا
ههههههههههههههههه

la principessa يقول...

ههههههههههههههههههههههههههه
معلش الضحكة دى عالردود
هههههههههههههههههه
اية اللى بيحصل هنا!!

Unknown يقول...

ههههههههههههه
فكرتينى بأيام زمان
أنا بئا وانا صغير كان عندى شوية أسئله غريبه زى مثلا
- لما اتفرج على فيلم لاسماعيل يس والاقيه ييجى فى مشهد لابس هدوم معينه وبعد ثوانى يظهر فى مشهد تانى بلبس تانى فكنت بقول ازاى لحق يغير هدومه ف الشويه دول بس :D

- لما اسماعيل يس يتعرضله فيلمين فى وقت واحد على قناتين كنت بقول ازاى بيمثل هنا وهنا فى نفس الوقت

- لما اسماعيل يس عمل فيلم اسماعيل يس فى الطيران وظهر بشخصيتين قدام بعض دى بقا كانت هاتموتنى من كتر التفكير

- أخير بئا وبرده عشان خاطر سى اسماعيل لما عرفت انه ميت من زمان اصلا فكنت بستغرب ازاى يكون ميت وبيمثل ف التلفزيون :D :D :D :D
كان عاملى عقده تفكيريه بس على فكره كان الكلام ده وانا صغير لما كبرت فهمت الحقيقه :D :D

senioreta يقول...

حلو الموضوع اوى يا سارة
مزاجى حلو دلوقتى قلت اردهههههههه
انا بقا كنت وانا صغيرة عندى عقدتين
الست الى بتخطف العيال ودى طبعا عايشة فى البيت الى قدام المدرسة
وكنت دايما لما اخرج اطلع جري على بيت جدتى (لانة كان جنب المدرسة) عشان الست متخطفنيش ونقطع راسى
وطبعا اوضة الفران الى فى الحضانة كانت دايما الابلة تقولنا هوديكو اوضة الفران وكنت دايما بحلم بيها بالليل معرفش لية مع انى عمرى مشفتها

يلا فكرتونى بايام زمان
سلاااام

MY FATE يقول...

Boody
احم ما هى أفكار طفولية بقي :D

حررروووف
الله يخليكي ده بس من ذوقك يا باشا :)
تقريبا معظم الناس بتحب تبص للسما زيي وهى بتدعي مش عارفة ليه

Angel
تقريبا كلنا لسه بنعمل حاجات من الحاجات الطفولية دي لحد دلوقتي مش عشان لسه أطفال أعتقد عشان عاوزين نفضل أطفال :D

Rana
ههههههههههه يا عيني عندك عقدة من الشباشب =))
أنا بقي العفاريت عندنا بتستخبي فى المطبخ مش فى الصالون شايفة الفروق بقي :D

MY FATE يقول...

waleedamin
طب بس أنت كده بتفضح نفسك
يعني الناس لما تيجي تقرأ الكلام ده هتقول ايه عليك :D
منور المدونة :)

KatKat
ايه ده ؟ لأ فعلا شجاعة أنا لحد دلوقتي بخاف لما أشوف فيلم رعب :D وممكن مااعرفش أنام كمان :D
نورتي المدونة يا سلمي

Solo
هههههههههههه حلوة البحر مقفول دي
ويا تري عمو اللى معاها المفتاح كان بينام لمتأخر كده ليه :D
وحكاية أفلام الرعب أنتي عارفة اللى فيها ولو مش عارفة أنا قلت من كام سطر =))

Key of life
راجل اسمه عيد وهيجلنا =))
زي اللى كانت بتسمع أغنية العيد فرحة وأجمل فرحة سعد نبيهة -بدل سعدنا بيها- وفاكرة أنه سعد نبيهة ده إنسان =))
بس ابقي خلي بالك بقي ممكن شوية رز يجوا يجري وراكي :P

la principessa
هههههههههه اللى بيحصل هنا ايه
مش عارفة والله بس الردود كلها مضحكة :D فاضحكي براحتك

soul_of_darkness
ياااه موضوع الأفلام ده أنا كنت نسيته
واضح أن اسماعيل يس كان عملك عقدة وانا عبد الحليم كان نفسي أعرف ازاى وهما فى وسط النيل مثلا يطلع صوت موسيقي ويغني !!!
وأكيد كلنا كبرنا على الحاجات دي :D

senioreta
ماشى انا بقي مزاجي وحش ومش هأرد عليكي :P
بس انا مكنتش بأخاف من أوضة الفئران كنت بأستغرب هما ازاى حبسوهم فى أوضة =))
منورة يا باشا عموما :)

سلاام