السبت، 19 سبتمبر 2009

عيد سعيد وألعاب طفولية


أولا كل سنة والناس طيبة وعيد سعيد إن شاء الله
ويكون ربنا تقبل منا سائر أعمالنا وجعلنا من العتقاء من النار اللهم آمين

تاني حاجة بقي تكملة لسلسلة حلقات طفولة متأخرة :D
قصدي بما أن الواحد بيفتكر أيام زمان قلت نفتكرها كلها

وخصوصا أن أطفال اليومين دول بيصعبوا عليا

حاسة أنهم مفيش عندهم إحساس اللعب ولا إختيارات اللعب اللى كانت عندنا

دلوقتي بقي فيه كمبيوتر وبلاى استيشن واكل كل وقتهم بدون مبالغة

وبرضه فى الشارع أخرهم لعب كورة أو يركبوا عجل أو يلعبوا اللعبة الغريبة -بتاعت مش عارفة وحوش وكل وحش له قوة وحاجات غريبة كده- اسمها باين يوجي يو

يعني الرياضة في حياتهم قلت قوي

أحنا بقي أيامنا كانت أيام عز فى اللعب والله


أنا فى طفولتي تقريبا مكنتش بأقعد فى البيت :D تقدروا تقولوا مشردة على رأي ناس ;)
وكانت فيه إختيارات لعب كتيرة

أنا هأتكلم بقي عن الألعاب بتاعتنا بإعتبارنا هنبقي جيل قديم بالنسبة للأطفال
واهو تبقي حاجة للتاريخ برضه :D

بعيدا عن الحاجات التقليدية وركوب العجل اللى كنت بأعشقه
أفتكر أيام ما كنا كلنا أطفال العيلة نتجمع فى بيت جدي وجدتي الله يرحمهم
كنا أربع بنات وست ولاد

طبيعي أن ألعاب البنات كان ملغية تماما من تفكيري ونظام العروسة والحاجات دي مكنش ليا فيه خالص :D

كنا بنلعب السبع طوبات وال "لأ" نفسي أعرف اسمها التاني ايه بس مش فاكرة عامة هيبان مع الشرح :D

السبع طوبات عشان الناس اللى ماتعرفش أو تعرفها باسم تاني
كانت -سبحان الله يعني - عبارة عن سبع طوبات يتحطوا فوق بعض
وفريقين بيلعبوا فريق مهمته يبعزق السبع طوبات ويخرج أعضاء الفريق التاني بأنه يخبط الكورة فيهم

والفريق التاني مهمته يحط السبع طوبات فوق بعض تاني

ال "لأ" بقي دي كانت برضه فريقين وكل فريق يرمي الكورة بحيث تخبط فى واحد من الفريق التاني وبكده يطلع بره
ولو بقي بدل ما الكورة تخبط فيه مسكها بيده يبقي خد نقطة أو محاولة معاه يعني

ده غير الجري بقي فى اللعبتين دول كان الواحد نفسه بيتقطع وكل الحاجات دي رياضة ومفيدة :D

الناس بقي تدخل تقول خبراتها فى الألعاب وهما أطفال وافتكروا أن الحاجات دي للتاريخ :D

وعيد سعيد مرة تانية عليكم كلكم بإذن الله
سلام

هناك 11 تعليقًا:

solo يقول...

كل سنة وأنتى طيبة يالالا العيد فرحة فعلااا
وتكملة للفرحة أتكلمتى على الطفولة يعنى جيتى على الجرح هههههههه
والله إحنا كنا مستمتعين بحياتنا
أنا بقى كنت بلعب بالعجلة برضه والأستغماية دى كانت بحبها أووووى مع إنى كنت بخاف لما حد يمسكنى ههههه ولا بقى لما أخترعوا الأسكوتر ياااااااه أعدت أزن على بابا لحد أما جابه تقريبا كنت أول واحدة جبته فى العيلة وأه كنت بلعب كمان بسعد وسعيد دول الدباديب بتاعتى وأنا صغيرة بس هما لسه موجودين معايا لحد دلوقتى يلا ده أنا لو فتحت مش هخلص هههههههه
سلاااااااام

Hunikal يقول...

كل سنة وأنتى طيبة :)

Rana يقول...

كل سنه و انتي طيبه يا ساره اولا ..
ثانيا اكتر لعبه كنت بحب العبها اسمها المنديل .. و يا ما اكفيت على وشي فيها الحقيقه .. :D

mr metoo يقول...

kol sana we enty tayba

baby يقول...

كل سنة وانتى طيبة ياسارة ..عيد سعيد عليكى :)

بالنسبة للألعاب بقى ..كان عندى مرجيحة كنت طول النهار قاعدة فيها ومركبة العروسة جنبى او قصادى وكنتى تلاقينى بكلمهاههههههههه ومزهقش بسرعة سبحان مغير الأحوال فعلا :D
وما أكتر اللعب والكراكيب بقى :D
وفى لعب لحد دلوقتى لسا عندى :D

أيام الطفولة دى كانت أيااام ..خصوصا لو انتى الكبيرة ;) :D

غير معرف يقول...

اه على فكرة اللعبة اللي حضرتك بتقولي عليها فوق
كنا بنلعب واحدة شبها بس بالكورة يبقى في واحد في اول الشارع والتاني في اخر الشارع
والباقيين يفضلوا في النص
ونحدف الكورة بسرعة فيهم واللي تيجي فيه يطلع بره
مش فاكر اسمها بصراحة بس كانت جامدة اوووي
:D
على فكرة احنا لسه بنلعب المنديل لحد دلوقتي
:lol:
احــم
كل سنة وحضرتك طيبة :)

Mostafa Algyar يقول...

كل سنه وحضرتك طيبه :)

key of life يقول...

كل سنة وأنتي طيبه يا لالا وعيد سعيد
:)

MY FATE يقول...

كل سنة وأنتوا كلكم بخير
منورين المدونة والله :)

elahlawy

بعد محاولات للتذكر وبعد السؤال
طلعت فعلا اللعبة زي ما حضرتك بتقول
وأنا اللى افتكرتها غلط -الزهايمير بقي وكده :D - كويس أن حضرتك صلحت اللعبة بعد ما تنتقل للأجيال القادمة غلط =))

M Al3wady يقول...

كل سنة والجميع بألف خير

ياه كانت ألعاب طفولية جامدة
الأستغماية والملك والمنديل واللعبة اللى كنتم بتتكلموا عليها كنا بنلعبها وكان اسمها البيوضة وكان فى لعبة تانية كنا بنرسم مربعات على الأرض ونرمى طوبة وننط على رجل واحدة وأخد الطوبة وأنا راجع مش فاكر الباقى ولا حتى فاكر اسمها
كانت أيام رائعة
يااااااااااااااااااااااااااااه

MY FATE يقول...

M Al3wady

أولا منور المدونة
هى اللعبة بتاعت الطوبة وننط على المربعات كان اسمها الأولي
أنا كنت بأحبها برضه
كانت أيام حلوة قوي والله
يلاا الواحد عجز برضه :D
سلاام