الخميس، 15 يناير 2009

ضربتين على الرأس

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
سيداتي سادتي معكم من أمام كشك حاسبات المجيد أنا (هيكون مين يعني ما هي دي مدونتي :) )
وهأحاول فى الحلقة دي من برنامج تهييس إمتحانات أن أقدم لكم ملخص للأحداث التي جرت ليا ولأصحابي طبعاا فى الأسبوع اللى فات واللى النهاردة كان آخره والحلقة بعنوان "ضربتين على الرأس"

أخدكم كده سريعا على الأحداث اللى حصلت من أول الأسبوع وبداية مذاكرة الشبكات والواحد تعب فيها قد ايه وقاعد يذاكر من الإكسبلوريشن (كتاب سيسكو يعني) لحد تقريبا ما حاسة أن نظري ضاااع تماماااااااا "والعملية هتفشل هتفشل " وبعدها حلمت حلم غريب ليلة الإمتحان مش هأحكي الحلم كله هأحكي حتة كده أن كان فيه أشباح بتلف حواليا أنا وأصحابي صحيت عادي جداااا وروحت الإمتحان والواحد متفائل خير وبيفكر كده فى الجيد جدااا بقي فى المادة والدنيا ربيع والجو بديع :)
دخلت الإمتحان شفت الأشباح اللى فى الحلم تحولوا بقدرة قادر الي أربعين سؤال ام سي كيو وده كان متوقع طبعااا وكمان ورقة لوحدها يتيمة فيها أسئلة نظري ومسألة منقسمة لمسألتين
سميت الله وبدأت أحل وطبيعي احوليت وطبيعي كلمت نفسي وطبيعي قعدت أضحك وحليت الحمد لله كل الأسئلة ما عدا تاني جزء فى المسألة إذا فجاة فى الإمتحان لسه باقى ربع ساعة بس أنا قررت أني مش هألحق أحلها وسبتها وخرجت !!!! :)) حاجة مسخرة
وخرجت لاقيت ردود أفعال الناس عجيبة كالعادة بس الغريب الناس كلها شايفة أن الإمتحان سهل بس طويل !!! لا تعليق طبعااا
خلص الإمتحان بس مش خلصت من المادة لسه فيه الإمتحان الفينال التاني بتاع سيسكو بقي :)) أه والله حاجة تشرح القلب بصراااحة
نيجي لتاني ضربة على الرأس
السوفت وير!!!!!!!!!!!!!!!!! تيرارررررراااااااا
بدأت مذاكرة بحب وتفاؤل عجيب أول مرة أحس بيه
أول يوم خلصت 4 شباتر وداخلة السرير على الساعة 4 الفجر تقريبااا بعد معاناة شديدة مع الشباتر الأربعة
تاني يوم ذاكرت الشابترين اللى باقيين وبعدين حصل ايه؟؟؟ راجعت وفتحت الشيت وحسيت بتفاؤل وفرحة إني عارفة أسئلة وإني إن شاء الله ربنا هيعوض صبري خير فى المادة دي :)
ليلة الإمتحان حلمت حلم تاني (مش عارفة ايه حكاية الأحلام دي ؟ :) ) بس كان حلم صاحية منه بأرتعش بصراحة
والحلم كان فيه مطر ........... إذن خير المطر خير إن شاء الله
وطول الطريق للإمتحان وأنا بأقول لأصحابي " كان فيه مطر يبقي خير "
(بصراحة المطر كله جه على دماغنا بعديييييييييين )
دخلنا الإمتحان والله أعلم بقي باللي حصل جوه
هو أولا كان فيه رائحة غاز فى الجو خلاتني أدوخ جداااااا وقاعدة أمتحن وراسي على البنش مش قادرة أرفعها
والإمتحان طوييييييييل والأسئلة كتيييييييييرة وجيت كده على نص الإمتحان وكان نفسي أقوم أقف وأسال فين المطر؟؟؟ فين الخير؟؟
بصراحة بعد ما كنت بأفكر فى الجيد جدا قعدت أكلم نفسي كالعادة واحسب هأنجح ولا لأ
هو الحمد لله هأنجح بس يعني هو مثلا الدكاترة مستخسرين فينا الدرجات؟؟؟
ولا مثلا ماما ملهاش نفس تفرح بيا وأنا جايبة جيد جدا!!!!!
ولا مثلا التعب اللى بأتعبه ده مش تعب وانا بأستهبل !!!!
الله أعلم بصراحة
بس فعلا الواحد مش مستحمل خااااااااالص (الحمد لله على كل حال)
وكمان المادة الجاية مادة طويلة ما شاء الله بس ربنا يعوضني خير في المواد الجاية يمكن ألحق أعدل التقدير بتاعي وأجيب تقدير كويس وأخرج من دائرة الجيد المغلقة اللى دخلتها دي !!
بس بقي كده البرنامج أتحرق :))
وسؤال الحلقة فى النهاية ليه أنا بقيت بأكتب جمل كتيرة بين قوسين؟؟؟
لو عرفت تكسب معانا كيس تهييس هدية :))
وأشوفكم على خير بقي ويااا ريت تدعو لينا نخرج بسلااااام من الترم ده
(أنا ايه دخلني حاسبات ؟؟ والأهم ايه دخلني سى اس؟؟ :)) ) ومعلش أحنا بنتبهدل ;)
سلاااااااااااام

هناك 21 تعليقًا:

solo يقول...

هما كانوا فعلا ضربتين على الراس بس مش أى ضربتين
ده شبكات وسوفت وير يعنى القرف كله مجمع فى المادتين دول بجد أنا تعبت الأسبوع ده جدااااااااااا وأخيراااا أنتهى بدور برد فظيع مش عارفة هيودينى على فين
بس الظاهر كده إن الدكاترة فعلا مستخسرين فينا الدرجات ماهو مش معقول كل التعب ده منستحقش عليه درجات بس أنا لسه متفائلة والله وحاسة إنه خير بس كله كوم وحلم المطر ده كوم تانى خالص يمكن المطر بيرمز لحاجة تانية وإحنا مش عارفين
إن شاء الله ربنا يعوضنا فى الإمتحانات الجاية ونحل كويس

key of life يقول...

بدأت أشك فينا :)
يلا كله خير إن شاء الله
بس تبطلي أنتى أحلام :p
الحمدلله علي أي حال من الأحوال
سلام

hager يقول...

وكان معكم ساره من خلف الاسوار ;)
بصي يا بنتي من الاخر كده معدتيش تحلمي لو سمحتي .. ممكن ؟؟ :p
ولو ضروري ممكن تقوليلي وانا احلملك سلف :D
عااااماااا ربنا يستر بقي :)
بالتوفيق يا جمييل

Adel Mody يقول...

معنتيييييش تحلمى

اجابة سؤال الحلقة ليه أنا بقيت بأكتب جمل كتيرة بين قوسين؟؟؟


على شان الكلام ميهربش طبعا :)

ربنا معاكو يا حاسوباتية ويارب تخرجو منها على خير

ســـــــــــــــــــــلام

lovely eyes يقول...

طبعا هو كان اسبوع غريب عجيب بس يلا اهو خلص
المشكله انى مش بقيت عارفه ازاى هيقلب خير فى الاخر
اهم حاجه فعلا التفائل اللى الواحد بيبقى داخل بيه ويوصل لاخر الامتحان بيحسب 18 درجه بتوع النجاح
وبعدين يا ساره احنا مش قولنا المطر ده طلع فى الاخر الدرجات اللى راحت مننا :))
ويبقى السؤال مين قال ندخل سى اس
سلام

غير معرف يقول...

ربنا يعينكم جميعا

Unknown يقول...

انا مش هاقولك هى حاسبات كده لأأ

هى علوم حاسب اللى اكتر من كده :D :D

عشان انتى اخترتى علوم حاسب زى مايكون بقى الدكاتره بيقولولك "لازم تدفعى ثمن اختيارك ده غالى :D :D ""

انا فاكر السنه اللى فاتت كان جالنا اربع امتحانات من الخمسه زى الفل وكانت الحياه حلوه خالص حتى كنا عاوزين نقدم طلب يزودوا درجات الرفع بتاعة قسم علوم الحاسب :D :D
http://high-heads.blogspot.com/2008/05/blog-post_27.html

بس تفائلى اكيد ان شاء الله خير والدكاتره بيصححوا كويس وان شاء الله كله هايعدى ويكون زى الفل وترجعى تفتكرى الايام دى تانى على انها كانت ايام حلوه ومليانه تهييس :D D:

سلامز

senioreta يقول...

كل دة
مة احنا سى اس بقا
هما سى اس الى بيحصل معاهم كدة بس انا برضو لسة بحب سى اس مش عارفة لية
وابقى احلميلنا حلم كدة للبرولوج بس احلمية بالعكس
يعنى انتى بتحلمى بالخير يطلع كدة يبقى متحلميش بالخير بقا :D:D:D

سلااااااااام يا معقدين

صفا سارة يقول...

ههههههههه عسل يا سارة والله
يلا ربنا معاكوا ومعانا ومعدتيش تحلمى صحيح كفاية كده :)

غير معرف يقول...

هههههههه
وكمان يومين نقول ثلاث ضربات على الرأس ...تعمل ايه بقى :(

يالا لنــــــــــا الله :D

بكره نفتكر الايام ديه ونضحك :)

بس مش عارفه ليه امبارح الصبح كدا وانا براجع على السوفت ....حسيت ان انا كبرررررررت وحسيت ان السنه ديه سنه ايه بس الترم ده بثلاث سنين عشر سنين يعنى وانتى طالعه بجد اتعجبت قوى وقولت ياااااه لسه فى اول ترم امل على اخر السنه هانعمل ايه :)
هههههههههه
كبرت وبخرف :D
هى ديه اخرتنا :)

MY FATE يقول...

solo

الواحد فعلا تعب قوي الأسبوع بس إن شاء الله ربنا يعوضنا خير

key of life

وأنا كمان هأبدأ أشك فينا (اشمعني أنا يعني :) )وحاضر هأبطل أحلام :D

hager

هههههههه أيوة من خلف الأسوار :))
حاضر خلاص هأبطل أحلم والحمد لله فعلا على كل حال وبالتوفيق لينا كلنا يااا رب
ومنورة المدونة يا باشا

Adel Mody
خلااااااااص مش هأحلم (كلكم عليا كده اهو :) )
ومش عارفة الإجابة صح ولا غلط
وربنا يتقبل الدعاء يااا رب
شكرا على مرورك

lovely eyes

يللا لينااا ربنااا
وربنا يسترها

MMF
شكرا على الدعوة وشكرا على مرورك ربنا يوفقنا كلنااااااا

MY FATE يقول...

soul_of_darkness

ههههههههه هنعمل ايه نصيبنا ندخل حاسبات ونصيبنا ندخل سى اس دنيااا :D
وانا هاتفائل أهو وربنا يسترهااا علينا يااا رب
وشكراا على مرورك شرفت المدونة


senioreta

وأنا كمان لسه بأحب سى اس يا سارة
مش عارفة ليه بس بأحبه وخلاص
وممكن أفكر أحلم بالعكس برضه جايز تيجي بنتيجة
وفعلا سى اس لازم يعقدناااا
منورة المدونة يا معقدة ;)

صفا

الله يخليكي ومنورة المدونة والله وربنا يسترها علينا كلنا يا رب

Dina

يا رب فعلا نفتكر الأيام دي بعد كده ونفرح أنا موافقة
وفعلا والله أنا كمان حاسة أني كبرت
وكمان حاسة أني مش بقيت بخاف زي أيام ثانوي أنا بقيت بخاف أكتر بكتيييييييير
وبجد ربنا يعوضنا خير فى المادة الجاية بقي دكتور طاهر قال إن شاء الله الإمتحان هيبقي سهل (أما نشوف بقي)
والمدونة منورة بيكي

شكرا على الردود يا جماعة
وخلاص وعد مني هأفضل أحلم :P
سلاااام

M Al3wady يقول...

السلام عليكم
ضربتين بس ايه ايه لعب العيال ده احنا عندنا علقة واحدة آخر السنة بس علقة تمام
هنعمل ايه أهى علقة تفوت ولا حد يموت
وربنا يوفقك ويوفق الكل

Anas Alaa يقول...

ربنا يوفقك و يعوذك خير زي ما أنت كل شوية تكتبي . " ربنا يعوضني خير " هو أنتي دايما كده الأحداث بتبقى عكس توقعاتك كده على طول . و لا دي نزوات بس ؟

MY FATE يقول...

The Aorta
فعلا عند المقارنة طب لا تقارن بأي حاجة
كفاية الإمتحانات العملي واللى بيحصل فيها عندكم حواديت وحكاوي
يا رب تخرجوا بسلامة من طب
وشكرا على مرورك

anas3laa
ربنا يتقبل الدعوة يااا رب
وعامة معظم الوقت الحاجة بتحصل عكس توقعي الحلو لو توقع وحش الأكتر أنه بيحصل :))
شكرا على مرورك

سلام

¨°o.O ( do2_do2 ) O.o°¨ يقول...

ههههههههههههه

انا بضحك مش شماته والله
اللى ضحكنى الموضوع وطريقة سرده
والمواقف والاحلام

ربنا يستر معاكم فى الباقى

MY FATE يقول...

DoOkDoOoK

ههههههههه
ربنا يفرحنا كلنا ونضحك على طول
وشكراا على الرد
ربنا يوفقنا كلنا فى الإمتحانات وتعدي بسلااام
منور المدونة
سلام

أنــا يقول...

ههههههههه.. ربنا معاكي يابنتي والله ..
الامتحانات دي .. امتحانات فعلا!!..
بس أهو هانعمل فيهم ايه بس ...
ربنا معاكي و ان شاء الله هاتجيبي جيد جدا وامتياز كمان ..
زي مافي مفاجآت في الامتحان .. في مفجات في النتيجه .. وربنا يجعلها خير بجد المره دي..
ربنا يوفقك ..

البت المشمشية حلوة بس شقية يقول...

اتمنا زيارة مدونتى المتواضعه
مدونتك جميلة جدا والمواضيع اللى فيها مشوقه

غير معرف يقول...

"وخرجت لاقيت ردود أفعال الناس عجيبة كالعادة بس الغريب الناس كلها شايفة أن الإمتحان سهل بس طويل !!! لا تعليق طبعااا"
هو فعلا لاتعليق

والله كل الى بيحصل لنا دى خير
ان شاء الله كل حاجه تعدى
بس ايه حكايه الاحلام الكتيره ده
مفيش حلم كده كده يعنى!!!!
شكراااااااااا

MY FATE يقول...

أنــا

شكرا على مرورك منورة المدونة
وربنا يتقبل الدعوة والواحد يعدي سليم بقي

البت المشمشية حلوة بس شقية

منورة المدونة وربنا يسهل وأخد الإجازة وألف بقي على الدنيا كلها :)

hoda

ههههههههههههه أنا برضه مقتنعة أن كله بيقلب خير فى الآخر (بطريقة ما يعني ) وعامة هانت اهي ونخلص
وبطلت أحلام خلااص ما حلمتش تاني خاالص ربنا يسترها عشان نخلص فرحانين
نورتي المدونة يا جميل

واهي باقى مادة واحدة وإمتحان كمان فينال عبارة عن 50 سؤال MCQ على اول مادة إمتحنتها :)) حاجة روعة بصرااااحة
ربنا يستر

سلامات بقي