الجمعة، 12 سبتمبر 2008

حلوة بلادي


حلوة بلادي دى أغنية قديمة كده لوردة تقريبا
ما علينا من الأغنية ده مجرد إقتباس للاسم بتاعها لأسباب تانية هتكلم فيها اهو
السؤال اللى بيطرح نفسه حاليا هو هى بلادي حلوة فعلا؟؟؟
أنا هأرد كده وبكل شجاعة وأقول أيوة بلادي حلووووووة بس كبلد يعنى كأرض كنيل كسماء كسحاب كذكريات موجودة فيها كل ده بيخلى البلد حلوة
نيجي لسؤال تاني بقي هل بلادي -كحاجات تانية غير اللى قلتها- حلوة؟؟؟
حاجات زي ايه يعني؟؟ حاجات زى الشعب الحكومة التقدم وما إلى ذلك
أكيد من الصعب كده أو بمعنى أصح من العبط أن الواحد يقول أيوة حلوة
حلوة مين يا عم الحاج؟؟؟
الشعب هنخليه للأخر
نيجي للحكومة اللى هى المفروض أصلا من الشعب بس أنا مش شايفة أنها بتعمل حاجة مفيدة للبلد يعنى البلد زى ما هي من ساعة ما حاربنا وسيناء رجعت تاني لينا بس مع ذلك وبالرغم من حالة السلام دي مصر لم تتقدم ممكن تقدمت لورا بس لقدام مفيش أى تقدم احنا من دول العالم الثالث ومرتبين كويس فى حاجات زى أن مصر فيها أفشل نظام حكومي وكمان عندك أن مصر مفيهاش انتخابات حرة ولا فيها حرية كافية أن الناس ترفض ده وخدك عندك كمان أن مصر بتتسرق يوميا وخد عندك أن معدلات الفقر بتزيد وأن الأسعار بتغلى كل يوم أكتر من اليوم اللى كان قبله وخد كتير كمان لو عايز
طيب وبعدين يعنى؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ما احنا عارفين كل ده بس السؤال بقى الأهم من ده كله هو الشعب اللذيذ بتاعنا المفروض يعمل ايه؟؟؟
أولا المفروض يعمل ثورة على أى حاجة مش عاجبة سيادته
فيه ناس هتقول أن مفيش مساحة حرية لكده
ماشى هو فعلا مفيش بس هل الحكومة تقدر تحبس الشعب كله؟؟؟؟؟ تقدر تسكت الشعب كله؟؟ تقدر تموت الشعب كله؟؟؟
أصل يعنى مفيش حكومة من غير شعب مفيش رئيس من غير ناس يحكمها ولا ايه؟؟ يبقي أكيد مش هيقدروا يحبسوا الشعب كله ولا ايه؟؟
ثانيا حاجات مهمة لازم تتصلح فى البلد هتقولوا زي ايه؟؟
هأقول أهم حاجة النظام الغريب اللى ماشى فى المصالح الحكومية كله يتحرق زى مجلس الشورى ما اتحرق يعني
مش هينفع البلد تفضل ماشى بنظام فوت علينا بكرة والحاجات المعقدة اللى الواحد بيعملها عشان يخلص أى مصلحة له فى أى مكان حكومي فى البلد ونظام الرشاوى هيروح لوحده أصلا لما يبقي فيه نظام صح
وأن لو فيه مثلا واحد حاول يطلب منك رشوة تبلغ عنه ويروح فى داهية بعيد عننا والشغل بتاع اللى بلغ يمشى ويكمل
وأصلا لو البلد بتنتج كويس يبقي الناس مرتباتها هتبقي أفضل يبقي المفروض محدش يطلب رشوة أصلا
وبعدين بقي ايه تاني حاجة المفروض تتصلح
أكيد أكيد التعليم عشان لما الناس تتعلم صح تقدر تبدع تقدر تنتج تقدر تفيد البلد وتقدر تتقدم
يعنى مثلا مش منطقي أن حد يخرج من ثانوية عامة وهو لسه بيغلط فى الانجليزى ومش عارفة يكتب صح
ده ملوش اسم عندي غير أن البلد دي فى الضيااااااااااااااااع
يعنى مثلا تصور كده حد فى جامعة وبيدرس بالانجليزى أصلا وبيكتب جمل غلط وبيغلط فى مبادئ مفيش طفل متعلم صح هيغلطها يعنى لما حد يكتب جملة زى دي Admire with the post ما شاء الله يعني بجد تفوق أو مثلا حد يكتب حاجة كده I'm cry يا سلااااااااااااااام ما شاء الله يعني منتهى التفوق والله
من وجهة نظري دي حاجة تجيب شلل مش ليا لأ للبلد كلهاااااااا يعنى لما تبقي دي نهاية ناس فضلت تدرس لحد ما خلصت ثانوية عامة ودخلت جامعة يبقي فعلا واضح أن فيه مصيبة فى التعليم الحالي الموجود عندنا
وفيه حاجات كتيرة المفروض تتصلح غير دول بس من وجهة نظري دول أهم اتنين لازم نبدأ بيهم
وطبعا الشعب أكيد هو اللى لازم يعمل كل الحاجات اللى فوق بس أول حاجة عشان يعمل ده كله لازم يكون شعب فايق كده وصاحي وواعي للى بيحصل حواليه عنده قابلية أنه لما يغلط وحد يجي يصحح له خطأه ده يبقي عنده القدرة على أنه يتقبل الموضوع ده ويبدأ يطور من نفسه مش يفضل سايب الغلط كعند أو ربما غباء مش عارفة بس المفروض يتحرك ويشوف ايه المشكلة عنده ويحلها هو مش ذكاء مثلا لما تيجي تنصح واحد أنه ياخد الموضوع هزار أو تأليس عليك حتى مش من أخلاق دينا أن الواحد يعمل كده المفروض نتحرك مش نفضل واقفين محلك سر زى ما كان بيتقال فى فيلم عربي قديم ده كان اسمه الناس اللى فوق فأكيد ده مش من الذكاء بالعكس ده هيبقي تخلف أكتر ما البلد متخلفة أصلا
فعلاااا بلدنا واقفة محلك سر ولازم تبدأ تتحرك بقي
السؤال دلوقتى بقي : هل أنتوا شايفين أن بلدنا حلوة؟؟؟؟؟
" حلوة بلادي السمرا بلادي الحرة بلادي "
لو حد بقي معترض على حاجة قلتها يدخل ويفهمني وأنا عندي قابلية أنى أتعلم وأعرف أكتر أصل فعلا بلدي بقت بتصعب عليا من حالها وبيصعب عليا أكتر أن شعبها ساكت للدرجة دي
سلاااام

هناك 26 تعليقًا:

key of life يقول...

سارة هو انتى روحتى مالطا امتى؟؟
المهم
بلادنا حلوة وجميلة ومفيش زيها اصلا في العالم وهى ام الدنيا برضو بس عيبها في شعبها يعنى انا وانتى وباقي الناس والناس الكويسه الي بتهاجر عشان تبقي احسن بس ازاى وهما اول ما باعوا باعوا بلدهم واهلهم , بس عارفه لو رحتى تقولي لحد نعمل مظاهرة مجرد مظاهرة هيتحمس اوي ويقولك موافق وحال البلد بقي صعب وكلمتين من فيلم رد قلبي بس لما تروحي هتلاقي نفسك لوحدك او معاكي اتنين تلاته من مائه واحد انتى كلمتيه ولو سألتي الناس دي مجاتش ليه الرد هيكون "كنا في طابور العيش"
ودمتم سالمين

M Al3wady يقول...

السلام عليكم أنا كان نفسى أكون أول من يعلق على الموضوع لكن ملحقتش
بجد الموضوع جميل واتكلم عن مشكلة كلنا بنعانى منها ومتأثرين بيها حتى لو ما قلناش
مثلا:
أكيد كلنا زعلانين من الغلاء رغم ان محدش فينا بيصرف على نفسه لكن الواحد متضايق وأكيد حاسس ان غيره مش قادر يعيش ويجيب الأساسيات
مصر كبلد مش ناقصها موارد ولا حاجة
عندنا قناة السويس الدخل بتاعها يعادل ميزانية دولة بلاش دى عندنا سواحل طويلة تجيب ثروة سمكية تأكل الشعب والشعب اللى جنبه بلاش الصحراء الغربية فيها بترول ومعادن تكفى الشعب واللى جنبه واللى جنبه
بلاش كل ده نهر النيل عندك مياه عذبة طول السنة وعندك السد العالى ممكن تستغله فى توليد كهربا تكفى انك تصدرها.........
كل دى موارد كوية لكن لسه أهم مورد الموارد البشرية هى دى المشكلة الحقيقية.
معلش الموضوع بتاع الموارد البشرية ده هأتكلم فيه بعدين علشان محتاج كلام كتير


key of life
يا ريت ننسى شوية حتة بلادنا الحلوة وانها ام الدنيا ولو سمحمت لو هيا ام الدنيا مين بقى أبوها ؟؟؟؟؟؟؟
ومين أخوها وأختها وخالها وعمها وبقيت العيلة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا كنت فى السودان من حوالى شهر ونص بجد اتقهرت على حال مصر أنا هأقوللك حاجة واحدة بس علشان تشوف الفرق
ال100 دولار =206 جنيه سودانى
وقتها ال100دولار كان = 500 جنيه مصرى تقريبا
اما حتة ان العقول بتهاجر برة وتبيع بلدها طبيعى جدا مش بلدك هى اللى باعت الأول وأنا عاذرهم وشايف ان الغلط مش منهم الغلط من اللى طفشهم
أنا ليه أقعد فى مصر وهتعامل معاملة سيئة وهتهان فى بلدى وهأخد مرتب يوم ما تنطط مش هيكفى حاجاتى الأساسية وهأضطر اشتغل كذا وظيفة علشان الفلوس تكفينى كل ده وبرضه بلدى مش مستفيدة حاجة منى فى حين انى ممكن أسافر أى دولة تانية هأتعامل أحسن معاملة وأحسن احترام وأحسن مكان هأعيش فيه ومرتب خيالى وهأشتغل فى مكان يساعدنى انى أطلع كل اللى عندى وأكتر يعنى هأستفيد وأفيد.
بيتهيألى انى لو فكرت أفضل فى بلدى أبقى .....

key of life يقول...

نسيت ابارك لكى علي شكل المدونه الجديد الاسود طبعا ملك الالوان بس ليه الكآبه دى مش عارفه ;)

the aorta
لما انت رديت علي الموضوع شفت ان دا كلام مظبوط وسليم بس ردك علي تعليقي لاقيت فيه نوع من التناقض في الكلام
في ايه الموارد البشريه هي المشكله وايه عاوزهم يسافروا؟؟

كمان بما انك بتسافر وبتطلع برا يا ريت لما تنتقد حد يبقي اسلوبك مهذب شويه عن كدا بما انك بتمثل ام الدنيا مصر
واخيرا الله يكون في عون مرضاكِ يا مصر

diyaa mahmoud يقول...

هو الموضوع ده اتعمل امتى؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ال مظاهره ال
استهدى بالله يا ساره كده وبلاش الحاجت اللى تودى فى الرجلين ديه

كل المشاكل والمصايب اللى بتقولى عليها ديه حلها حاجه واحده القيم والمبادئ

التعليم له فايده كبيره اه بس مش هو الاساس المرتشى مش هينعه انه يكون بيفهم فى الانجليزى ولا الفرنساوى ديه ممكن كده يقبل رشاوى بالانجليزى :)

فى الدول الاوربيه برغم كل المصايب اللى فيها بس عندها حاجه مش عندنا
عندهم العلاقه بين الناس قايمه عل الاحترام عل مبادئ اتربوا عليها
ايه اللى يخلى واحد لو حب بس انه يدهن بيته انه يستاذن جاره لحسن لون الدهان يكون بيوجعه شوفى بقى عندنا
لو واحد طقت بس فى دماغه غلاسه كده وكسر بيتك هيقولك ايه

من يومين قرات خبر كان جامد جدا ال ايه بيقولك انه واحد يابانى استقال من الشغل عشان نام فى الشغل مش محتاج اقول ان الشغل عندنا معناه النوم واكبر دليل مجلس النوم قصدى مجلس الشعب

ممكن تقولى ان فيه ناس كتيره عندها مبادئ وفيه ناس كتيره عاوز تغير حال البلد تمام انا معاكى
طب وبعدين؟؟؟؟؟

احنا من النوع اللى محتاجين قوه دافعه
زى الصاروخ جواه بارود وجواه كل حاجه بس محتاج شراره عشان يطلع فوووووووووووق :)


يلا كفايه كده

سلام

Amgad يقول...

بجد يا ماي فات
الا ايه ماي فيت دي عايزين نعرف اسمك
ماعلينا
بجد احييكي تماما علي البوست ده
كل حاجه دلوقتي بقيت تؤدي ان البلد
تنحدر نحو الهاوية في كل حاجه
وللصدفة بوستي الاخير فيه تشابه فكري كبير اوي مع البوست ده عشان انا شخص مفقوع زي حالاتك
وبفكر ننشيء جمعية نسميها جمعية المفقوعين
م البلدي
تحياتي

Mohamed Gabriel يقول...

اولا بشكرك كتير على الرد فى المدونة

ثانيابجد بلادنا حلوة وكفاية على شط البحر ساعة المغربية اوعلى كورنيش النيل يحلى السهر والارياف والمناظر الجميلة
بس احنا بجد مش حاسيين ب دة غير لما نبعد عنها ونسافر الى بلاد تانية ونحس بالغربة
ورجاء زيارة المدونة بأستمرار وارسال التعليقات

وتقبلى تحياتى

سلام

MY FATE يقول...

key of life
أهلااااااا
"سارة هو انتى روحتى مالطا امتى؟؟"
مش عارفة بس تقريبا رحت أصيف وجيت :D
بالضبط عيبها فى شعبهاااا عين العقل يا بنتي والله وخليهم فى طابور العيش بقي

The Aorta
وعليكم السلام وحصل خير
ايوة برضه هى الموارد البشرية الشعب مش عايز يعمل حاجة خالص محسسني أنه مات
وبعدين حكاية مصر أم الدنيا عشان هى موقعها يعنى متوسط العالم القديم والأب وبقية العيلة معرفش عنهم حاجة بصراحة
وحكاية أن براه بيبقي فيه مرتب خيالي وأحلى عيشة وأحلى معاملة مين قال كده؟؟؟ اللى بيسافر بره بيشتغل لما تطلع روحه بياخد مرتب كبير أه بس بيتعب جدااا وكفاية أنه بعيد عن بلده وأهله وليه يسافر أصلا؟؟ طب ما يحاول يصلح البلد ويشتغل فيها يجي معايا كده ونعمل مظاهرات وكل حاجة انما يطلع برا عشان يجيب فلوس ويفكر فى نفسه بس ده أصلا مبدأ غلط بالنسبة ليا

key of life
ايه الهنا اللى أنا فيه ده ردين فى بوست واحد :D
ما أنتي عارفة بقي عشقي للأسود ومش أكتئاب قوى هو بس دعوة للتفكير والسرحان شوية كده ;)

dodo
"التعليم له فايده كبيره اه بس مش هو الاساس المرتشى مش هيمنعه انه يكون بيفهم فى الانجليزى ولا الفرنساوى ديه ممكن كده يقبل رشاوى بالانجليزى :)"
ماشى مش هيمنع بس على الأقل هيبقي عارف أن دي حاجة غلط وأنا بأقول أنه المفروض نصلح النظام ده برضه وبعدين الناس تطلع بتفهم لما تخلص ثاوني كده وتخش جامعة عشان لما تخلص وتشتغل تقدر تبدع فى شغلها ولو قدر الواحد أنه يبدع فى شغله ويتكافئ عليه لأنه النظام اللى فى البلد اتصلح مش هيفكر ياخد رشوة أصلا
"عندهم العلاقه بين الناس قايمه عل الاحترام عل مبادئ اتربوا عليها
ايه اللى يخلى واحد لو حب بس انه يدهن بيته انه يستاذن جاره لحسن لون الدهان يكون بيوجعه شوفى بقى عندنا"
ماشى احنا عندنا الأهم من كده عندنا دينا اللى بيقولنا نعمل كده ونحترم الناس واللى مش بيعمل كده هو الجزء الوحش اللى فى البلد وبعدين أنا مقتنعة أن الشعب هو السبب فى كل اللى احنا فيه

MY FATE يقول...

Amgad
هو بس حضرتك كمل قراءة اسم المدونة هتلاقى اسمي وفى أول رد هنا الاسم موجود برضه
"بجد احييكي تماما علي البوست ده"
الله يخليك واتضح فعلا أن أخر بوست ليك بيوضح مدى فقعتك من البلد دي

medolegend
العفو :D
"
ثانيابجد بلادنا حلوة وكفاية على شط البحر ساعة المغربية اوعلى كورنيش النيل يحلى السهر والارياف والمناظر الجميلة"
أنا قلت بلدي حلوة كحاجات زى دي قلت أرض سماء نيل بحر كله حلو
بس شعب مش حلو خالص وحكومة جايبة البلد ورا أكتر ما هي يبقي المفروض مننا نقف كده زى الشطورين ونقول لأ للكل الحاجات الغلط اللى بتحصل حوالينا

سلام

Amgad يقول...

سااااااااااااارة
افحمتيني بجد سوري
انتي عارفة ان فين وفين علي محد بياخد باله من اسم المدونة اللي بالحروف
دايما الثابت هو الاسم اللي انتي مسمياه
وانا اتسرعت في سؤالي وكان لازم اعرف
من نفسي
عهموما يا سارة متزعليش
وخلاص هنسيبنا من ماي فيت دي
تحياتي
امجد مجاهد

M Al3wady يقول...

السلام عليكم
اسف ان كان تعليقى فى حد حس انه فيه نوع من الإهانة
key of life
انا كلامى ما فيهوش تناقض ولا حاجة أنا فعلا شايف ان الموارد البشرية هى المشكلة اما موضوع انى عايزهم يسافروا أنا ما قلتش كده انا قلت انهم لو سافروا فهم معذورين ومش كل الناس عندها القدر الكافى من الادراك لأهمية انك تعيش فى وطنك كمان انت عارف ان البيئة عندنا فى مصر مطفشة للعقول وأكيد انت حاسس بكده زى ما كلنا حاسين وأحمد زويل وفاروق الباز دليل على ده
"كمان بما انك بتسافر وبتطلع برا "
والله كانت مرة واحدة يعنى أول مرة بس يا رب ما تكونش أخرمرة وما كانتش فسحة كان مؤتمر
" يا ريت لما تنتقد حد يبقي اسلوبك مهذب شويه عن كدا "
اعتقد ان اسلوبى كان عادى واعتقد ان صاحبة المدونة شخصية محترمة لو كانت شافت ان اسلوبى مش مهذب كانت حذفت التعليق او على الأقل نبهتنى ان اسلوبى مش ظريف وعلى العموم لو انت شايف ان اسلوبى مش مهذب أنا اسف.

"بما انك بتمثل ام الدنيا مصر"
مصر أكبر من إن شخص واحد ينتقص من قدرها بسلوكه الشائن والحمد لله أنا شرفت مصر وكنت بتعامل مع الناس هناك بأحسن ما يكون علشان عارف ان أنا كنت بمثل مصر وانا مرضاش أبدا ان حد يقول على مصر او المصريين كلمة واحده غلط
انا لما بتكلم معاكم عن مصر اوالمصريين انا بتكلم مع شباب بعتبرهم اخواتى وان احنا نفسنا نصلح بلدنا بدل ما هى فى الحضيض.
هل انت معتقد انى مبسوط ان وضعنا بقى كده انا بقوللك اتقهرت وانا بغير العملة فى السودان أنا نفسى أشوف مصر أحلى بلد فى العالم انا بحلم بدولة تقود العالم كله هى دى الدولة اللى نفسى أبنيها وملهاش عندى غير اسم واحد هو مصر
انا ان شاء الله لو قدر ليا انى أعيش ان شاء الله هأسافر بس وأنا مسافر حاطط فى دماغى حاجة واحدة انى مسافر أتعلم وراجع تانى علشان أفيد بلدى انا مش هأسيبها مهما يحصل وحتى لوالكل قال عليا .....لأنى مقتنع تماما ان لو أنا معملتش كده أبقى غلطان بس مش كل الشباب مستعد لكده انا مستعد أضحى بالمستوى المادى الممتاز اللى بيعيش فيه أى دكتور فى أى بلد محترم بلاش الدكتور الأستاذ بلاش كل دول السباك ولا الحداد قارن بين مستواهم عندنا ومستواهم فى أى دولة محترمة فرق شاسع انا مستعد أضحى بكل ده مقابل انى أفضل فى بلدى حتى لو لوحدى من غير أهلى أو أصحابى لكن هل انت مستعدتضحى معايا بلاش انت كام واحد مستعد يضحى بكل ده لو لقيت واحد من كل ألف يبقى كويس

"واخيرا الله يكون في عون مرضاكِ يا مصر"
لا تعليق......

ِAMGAD
"بفكر ننشيء جمعية نسميها جمعية المفقوعين
م البلدي"
بدل ما ننشئ جمعية المفقوعين ممكن نعمل جمعية المصلحين المفقوعين وان شاء الله هتلاقى شباب كتير فيها حوالى واحد من كل ألف وعلى فكرةدول كفاية قوى انهم يصلحوا حال البلدوالبلد اللى جنبها كمان

MY FATE
أنا عارف ان ردودى طويلة قوى بس معلش البركة فيكى وفى الشباب تستحملونى وانا أخوكم برضه انا كنت مستعجل لما كنت بكتب البوست اللى فات لأنى ما كنتش فى البيت فمكنتش واخد راحتى فى الكتابة

أنا مصرى وهأفضل مصرى ومهما يحصل أنا مصرى لكن انى أشوف اللى بيحصل قدامى وأسكت وأكتفى بأنى أقول ان مصر أم الدنيا فده تهريج و لو سمحتم بدل ما نتهم بعض او نقعد نقول المشكلة فى مين ممكن نتحرك احنا كل واحد فينا على قد جهده وان شاء الله البوست الجاى اوالمدونة الجاية ليا هأقترح فيها فكرة اتمنى انها تعجبكم واتمنى ان الكل يساعدنى على الأقل بالتوجيه والنصيحة واحنا كلنا فى الأخر اخوات
على فكرة أنا حاطط مدونة النهاردة محدش يفتكر ان هى دى اللى انا قصدى عليها الفكرة اللى فى دماغى لسة برتبهاوبكتبها وان شاء الله ما تتأخرش عليكم
وللمرة ال... أسف لو انا غلطت فى حق اى حد

MY FATE يقول...

Amgad
حصل خيرررر :D ومفيش زعل ولا حاجة
سلام يا أمجد مجاهد :)


The Aorta
عادي فى الردود الطويلة الواحد بيستحمل :D
وبعدين أنا قصدي من البوست ده أن الناس تبدأ تتحرك وتخرج من الثبات الفكري والعملي اللى مسيطر عليهم بقاله فترة طويلة بس كده
وسلااام

M Al3wady يقول...

MY FATE
طبعا كلنا نفسنا نتحرك ونبطل الثبات اللى انا مش شايف انه ثبات لأن الثبات شئ كويس انما هو جمود أو زى ما أمجد بيقول ماتت خلاص
طيب ايه الحل من وجهة نظرك ؟

أنا فى حل فى دماغى بفكر فيه وشايف ان هو مجرد بداية للتغيير واتمنى انكم تساعدونى ولو بس برأيكم
من وجهة نظرى لازم ان احنا نتخلص من الجمود الفكرى الاول وبعد كده هنلاقى نفسنا بنتحرك لأن زى ما بيقولوا "أى مشكلة تحتاج إلى فكر مختلف غير الذى أوجدها حتى يمكن حلها"

MY FATE يقول...

The Aorta
أنا قلت المفروض أحنا نعمل ايه عشان نخرج من الحالة دي سواء ثبات أو جمود أو أي مسمي تاني
أولا المفروض نظام التعليم يبقي أفضل من كده بحيث النظام ده يعلم الطلبة ازاى تقدر تبدع وتفهم وتعمل حاجة جديدة
ثانيا وأعتقد أن ثانيا مهمة أكتر المفروض كنت أخليها واحد بس ما علينا
النظام البيروقراطي اللى مصر شغالة بيه لازم يتغير نظام فوت علينا بكرة وخمس ست أشخاص فى وظيفة مش محتاجة الا شخص ويا ريتهم بيعملوها صح
النظام كله لازم يتغير من وجهة نظري
بس كده
وشكرا على متابعتك للمدونة
سلام

Unknown يقول...

السلام عليكم

اولاً : وكالعاده مدونه ومواضيع رائعه...

ثانياَ: مع انى مابحبش السياسه ولا الكلام ف السياسه , انا عجبنى الموضوع لانى بصيت للموضوع بنظرة شاب مصرى.

حلوه بلدنا , مصر هاتفضل دايما احسن بلد ف الدنيا , على الأقل فى نظرنا احنا .

بس زى مابيقولوا الحلو مابيكملش,
شعبنا شعب سلبى جدا ماشاء الله يعنى , ممكن يفضل عايش بيتساق زى ... ولا هايقول اى ولا هايحاول يحسن موقعه فى خريطة البشريه .

انا مش هاجيب اللوم على الحكومه , العيب من الشعب , الشعب اللى مش ناوى يفوق من الغيبوبه ويشيل السحابه السودا دى .

مش شرط بقى مظاهرات ولا انقلابات , فى طرق كتير الشعب يقدر يعبر بيها عن نفسه

وصدقينى لو الشعب صحى هاتلاقى كل حاجه اتظبطت من اول العيش لحد الانتخابات

موضوع حلو , وربنا يستر واعيد فى بيتنا وانتى كمان يارب تعيدى فى بيتكم :D

سلام بقى

MY FATE يقول...

soul_of_darkness
أولا منور المدونة يا بشمهندس
ثانيا
"انا مش هاجيب اللوم على الحكومه , العيب من الشعب , الشعب اللى مش ناوى يفوق من الغيبوبه ويشيل السحابه السودا دى ."
أنت كده جبت الخلاصة الحته اللى أنا عايزاها تتحقق بقي عشان حلمي يتحقق والبلد دي تبقي كويسة
وبجد شكرا على ردك
ويارب نعيد فى بيتنا بدل ما نقضيها عدية على القفا فى الأقسام :D
استرها علينا يا رب
سلام

M Al3wady يقول...

كل سنة وانت طيبين وتقبل الله منا ومنكم

هو فى سؤال رخم شوية فى دماغى نفسى أسأله من زمان لكل واحد بيقول انه عايز يصلح البلد
السؤال ده هو انت شايف البلد هتتصلح ازاى مش قصدى الوسيلة اللى هنصلحها بيها قصدى الصورة اللى عايزين نشوف البلد عليها بعد ما تتصلح ؟

MY FATE يقول...

The Aorta
الصورة اللى البلد هتبقي فيها بكل بساطة كده حاجة شبه السعودية كده أيام الخلفاء الراشدين حاجة فيها ديموقراطية زى ما كانت أيامها
الناس تقدر تعبر عن رأيها كده ما زى ما كانوا بيعملوا زمان أن واحد يروح للخليفة ويقوله اتق الله
وطبعا عشان ده يحصل المفروض يكون اللى ماسك البلد خايف من ربنا ويراعي ربنا فينا
حاجة كده أن الفلوس تبقي موجودة وكتيرة وتتوزع على الغلابة
حاجة شبه كده
هو ده تصوري
وأعتقد أن مفيش تصور أحلي من كده
سلام

M Al3wady يقول...

My Fate
"الصورة اللى البلد هتبقي فيها بكل بساطة كده حاجة شبه السعودية كده أيام الخلفاء الراشدين " مكنش فى حاجة اسمها السعودية ايام الخلفاء الراشدين بس أنا فهمت قصدك وهو الالدولة الاسلامية اللى كانت عاصمتها المدينة المنورة.

"واحد يروح للخليفة ويقوله اتق الله"
ده المفروض اللى يحصل بس مش اتق الله بس لأن المسلمين الأوائل عمرهم كا كانوا دراويش نظام صلاة وصوم وبس لأ كانت حياة متكاملة فيها العلم وفيها الثقافة وفيها الفن وفيها الرياضة وكان الجندى من الجيش مثلا يروح للقائد ويتناقش معاه ويقترح عليه أفكار وهكذا.

"طبعا عشان ده يحصل المفروض يكون اللى ماسك البلد خايف من ربنا ويراعي ربنا فينا" أساسى ان اللى بيحكم يكون بيخاف من ربنا لكن لو فرضنا انه ما خافش من ربنا يبقى ايه الحل؟
انه يعمل اللى هو عايزة أكيد لأ "ان الله ليزع بالسلطان مالا يزع بالقراّن" كما قال سيدنا عثمان
اللى أقصده ان يبقى في قانون بيحترم ويطبق ان الحاكم له حدوده لو تجاوزها يعاقب يعنى مثلا محدش يقنعنى مثلا ان بوش بيخاف ربنا فى شعبه او أولمرت وشفنا بقالهم قد ايه بيحققو معاه ده ليه بقى علشان الشعب فايق وفاهم وعارف حقوقه وبيحافظ علها.

"حاجة كده أن الفلوس تبقي موجودة وكتيرة وتتوزع على الغلابة" سؤال بس الفلوس دى هتيجى منين من غير ما الشعب كله يشتغل وبجد ويتقن عمله.

التصور ده جميل جدا وقد لا يكون هناك أجمل من كده لكن انت اتكلمتى عن حاجة واحدة بس هى حرية التعبير والانتخابات (الحرية السياسية).
الحاجة التانية فى التصور ده انه كلام عام قوى يعنى مثلا انت بتقولى ان يبقى فيه حرية فى الانتخابات طب ممكن تفصيل شوية يعنى مثلا تتكلمى على النظام السياسى ككل بيتكون من كذا وكذا ووظيفة كل واحد وكيفية اختياره وايه هية حدوده وهكذا
النظام التعليمى عايز يتغير مثلا يبقى أنا بقترح ان احنا نعمل المراحل التعليمية كذا مرحلة وهدف كل مرحلة كذا وايه المراحل اللى تبقى اجبارية ومجانية وايه اللى تبقى بفلوس وهكذا
اعتقد فهمتى قصدى
ان احنا نرسم صورة كاملة لبلدنا اللى احنا عايزين نشوفها

M Al3wady يقول...

أنا فى حاجة نفسى أعملها من زمان وياريت تساعدونى فيها نفسى نجمع أحلامنا لبلدنا ونرسمها صورة صورة زى ما قلت فى البوست اللى فات وكل واحد فينا يطلع كل اللى عنده ونجمعه كله مع بعضه و نرتبه ونطلع أجمل صورة ممكن وفى نفس الوقت ممكن تتحقق وبعد كده كلنا نتبنى الفكرة والحلم ده ونشتغل علشانه وأكيد أكيد هنحققه ونشوف مصر جنة زى ما إحنا عايزين ولا انتم ايه رأيكم.
وأتمنى انى أسمع رأي كل واحد من غير مجاملة وأنا مش هأزعل من حد لأن محدش بيزعل من اخواته

MY FATE يقول...

The Aorta
ماشى أول رد مش هأعترض
أنا عايزة مصر تبقي زي أيام الخلفاء الراشدين كده
نظام قائم على أساس قيم دينية وما الى ذلك
تانى رد بقي
أنا والله نفسي أعرف أنا المفروض أعمل ايه للبلد دي
يعنى شايفة أنه مفيش حاجة فى ايدي أعملها
يعنى لسه بأدرس وبأخد مصروف هأغير حاجة ازاى؟؟؟
عامة لو عرفت هأعمل على طول
سلام بقي

M Al3wady يقول...

مفيش حاجة اسمها محدش فى ايده حاجة يعملها الرسول صلى الله عليه وسلم بيقول " كلكم على ثغر من ثغور الإسلام فلا يؤتين الإسلام من قبل أحدكم " يعنى كل واحد عليه مسؤلية معينة يعملها مهما كان وانت بتقولى انك لسة بتدرسى وبتاخدى مصروفك يبقى اول دور عليك انك تبقى متفوقة فى دراستك مش بس تقدير الكلية وانما انك تستفيدى بالعلم وبما انك تخصصك برمجة فأنت ادامك فرص كتيرة عندك فرصة تاخدى دورات وتستفيدى وتتعلمى وتتفوقى وبكده تحسى ان والدك او والدتك لما بيديك المصروف بيدهولك وهو عارف انه هبيصنع انسان متميز وحطى فى دماغك حاجة مفيش أمة بتنهض وتتغير إلى الأحسن من غير الأطباء والمهندسين والعلماء وكل المتفوقين فى عملهم فليه انت ما تكونيش واحدة منهم!

MY FATE يقول...

The Aorta
مش قصدى كده خالص
أنا قصدى مفيش حاجة جوهرية هتغير فى تظام البلد انا أقدر أعملها
حكاية المذاكرة والتفوق العملي فى مجالي ده أنا لما هأعمله أصلا هأعمله عشان أنا بأحب أتعلم وأعلم كمان وعشان كمان يبقي فيه مسلمين كتير متفوقين فى مجالات
وربنا يوفقنا يعنى
بس أنا نفسي أغير فى البلد دي وللأسف أنا مش في ايدي أى حاجة أعملها
إحساس بالعجز والإحساس ده عموما غبي
ما علينا الكلام فى الموضوع ده طول
إن شاء الله ربنا يكرم وأعمل بوست جديد قريب
سلام

M Al3wady يقول...

مين قالك ان ده مش جوهرى ده جوهرى بس على المدى البعيد لإن لما انت تبقى مبرمجة متفوقة وأنا دكتور شاطر وفلان ضابط محترم وفلان صيدلى فاهم وفلان أستاذ متمكن احنا اللى هنصلح بس مش كل حاجة لازم بكرة الصبح علطول ايه المشكلة لما نقعد سنين بس النتيجة فى الأخر رائعة وزى ما القرضاوى كان بيقول
والليل ان تشتد ظلمته
نقول الفجر لاح
والفجر ان يبزغ
فلا نوم وحى على الفلاح
يعنى احنا نشتغل دلوقى بكل جهد علشان بعد 10 او 20 او يمكن 60 سنة يحصل التغيير اللى ممكن نشوفه و ممكن لأ ولو فاكرة من التاريخ ان نور الدين محمود بنى منبر علشان يحطه فى المسجد الأقصى بعد الفتح علطول ولكنه ما عاشش علشان يشوف اليوم ده جه صلاح الدين وكمل الطريق هل نور الدين كان واثق انه هيشوف حلمه أكيد لأ بس كان واثق ان الحلم هيتحقق ومش شرط ان هو اللى يحققه
اسف ان كان النقاش طول فى الموضوع ده بس معلش هو موضوع مهم وأكيد انت متفقة معايا فى كده
سلام

MY FATE يقول...

The Aorta
أكييييد كلام حضرتك صح
بس تقريبا أنا اللى بأحب الحاجة تحصل على طول مش بأحب أستنى حاجة
بس عامة اهو كل واحد بيراعي ضميره فى حياته وفى شغله
وإن شاء الله ربنا يوفقنا كلنا
وهو فعلا موضوع مهم وأكيد متفقة معاك
سلام

غير معرف يقول...

ALLAH ya Sarah 3la elly enty katbah
kalam fi el samim
beyewga3 ah bas labod mennoh eza konna ben7eb el 7a2e2ah wna7taremha
elly fi3lan m2asar feya howa 3la ra2y key of life en el kalam mafish 7ad byesma3oh 3ashan te3bo mn kotr ma sem3oh wala 7aga 7asalet
i think en el e7bat howa el sabab
b2a goz2 minhom , 7ettah mn el masreyein a5adoh mn aba2hom w salemoh lewladhom
law bas el nas to2min ennaha te2dar tghayar dah fi3lan hayetghayar, msh ALLAH sob7anah wta3ala wa3adna beltaghyeir lela7san lamma neghayar e7na nafsena el awel weykon 3andena el
hamas weleste3dad
ALLAH yehdy el moslemein wyeftekro ennohom kano akbar qowa fi el aalam kolloh lamma kano motamasekin bel2eslam w ketab ALLAH
aayza 2a2ollek gazaky ALLAH 5ayran
and go on

MY FATE يقول...

غير معرف
يا دي الإحراج :D
الله يخليكي يا حبيبتي
وفعلا هي بقت عادة عند المصريين أنهم يفضلوا فى مكانهم مش عايزين يتحركوا خالص
هو أنا فعلا نفسي كده نرجع نتمسك بدينا وقواعده لأن لما احنا نتغير ليها البلد كلها هتتغير وتنهض للأفضل إن شاء الله يعني
شكرا على مرورك
سلام